poniedziałek, 31 marca 2014

Msze Święte w kwietniu 2014 roku

Kryształowa tablica ołtarzowa w ramie z brązu, padające nań światło dawało cień - tekst słów konsekracji chleba i wina; ok. 1600 rok, Hiszpania


MSZE ŚWIĘTE W NADZWYCZAJNEJ FORMIE RYTU RZYMSKIEGO
Kwiecień 2014 roku.
Kościół p.w. Narodzenia N. M. P – Lipnik, ul. ks. Brzóski 3

  • 5 kwietnia (sobota) – godz. 11:00 – Sobota po IV Niedzieli Wielkiego Postu, wspomnienie św. Wincentego Fereriusza wyznawcy, kl. 3
  • 6 kwietnia (niedziela) – godz. 15:15 – I Niedziela Męki Pańskiej, kl. 1
  • 12 kwietnia (sobota) – godz. 11:00 – Sobota po Niedzieli Męki Pańskiej, kl. 3
  • 13 kwietnia (niedziela) – godz. 15:00 – II Niedziela Męki Pańskiej czyli Palmowa, kl. 1; liturgia rozpoczyna się obrzędem poświęcenia palm i procesją; o godz. 14:45 – Koronka do Bożego Miłosierdzia
  • 14 kwietnia (poniedziałek) – godz.19:15 – Wielki Poniedziałek, kl. 1
  • 15 kwietnia (wtorek) – godz. 19:15 – Wielki Wtorek, kl. 1
  • 16 kwietnia (środa) – godz. 19:15 – Wielka Środa, kl. 1
  • 20 kwietnia (niedziela) – godz. 15:15 – NIEDZIELA ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO, kl. 1
  • 21 kwietnia (poniedziałek) – godz. 15:15 – Poniedziałek Wielkanocy, kl. 1
  • 22 kwietnia (wtorek) – godz. 9:00 – Wtorek Wielkanocny, kl. 1
  • 23 kwietnia (środa) – godz. 11:00 - Środa Wielkanocna, kl. 1 (Msza św. na rozpoczęcie pieszej pielgrzymki do Kalwarii Zebrzydowskiej)
  • 24 kwietnia (czwartek) – Czwartek Wielkanocny, kl. 1 (Msza św. podczas pieszej pielgrzymki do Kalwarii Zebrzydowskiej w kaplicy pw. Matki Bożej Różańcowej w Wielkiej Puszczy o godz. 6:30)
  • 25 kwietnia (piątek) - Piątek Wielkanocny; wspomnienie Litanii Większych, kl. 1 (Msza św. w Kalwarii Zebrzydowskiej w bazylice w kaplicy Matki Bożej o godz. 17:00)
  • 26 kwietnia (sobota) – Sobota Wielkanocna (Biała), kl. 1 (Msza św. w Kalwarii Zebrzydowskiej w bazylice w kaplicy św. Antoniego o godz. 10:00)
  • 27 kwietnia (Niedziela) – godz. 15:15 - Niedziela Biała (Święto Miłosierdzia), kl. 1; o godz. 14:45 wystawienie Najświętszego Sakramentu i Koronka do Bożego Miłosierdzia

        § kl. - klasa, oznacza rangę święta
        § przed Mszą Święta o g. 15:15 odmawiana jest Koronka do Bożego Miłosierdzia o 15:00

niedziela, 30 marca 2014

Ogłoszenia IV Niedzieli Wielkiego Postu



1.  Harmonogram Mszy św. w starożytnej łacińskiej formie na najbliższy tydzień:
  • 5 kwietnia (sobota) – godz. 11:00 – Sobota po IV Niedzieli Wielkiego Postu, wspomnienie św. Wincentego Fereriusza wyznawcy, kl. 3
  • 6 kwietnia (niedziela) – godz. 15:15 – I Niedziela Męki Pańskiej, kl. 1; o godz. 15.00 Koronka do Bożego Miłosierdzia.

2.  Zachęcam do obejrzenia tradycyjnego Misterium Męki Pańskiej w wykonaniu byłych Wychowanków Salezjańskich. Sztuka odbędzie się w Oświęcimiu w Parafii Księży Salezjanów. Misterium grane jest w pięciu odsłonach przy udziale orkiestry. Przedstawienie pasyjne przypomina wydarzenia, które rozegrały się pomiędzy Ostatnią Wieczerzą a porankiem Zmartwychwstania. Wyjazd na misterium do Oświęcimia w sobotę 12 kwietnia o godz. 14.30. Koszt 30 zł (20 zł przejazd autokarem, 10 zł wstęp) Dzieci gratis; zapisy w zakrystii od dzisiaj po Mszy do 6 kwietnia.

3.  Również od dzisiejszej niedzieli przyjmuję zapisy na pielgrzymkę do Kalwarii Zebrzydowskiej zarówno pieszą jak i autokarową. W sobotę 26 kwietnia obie pielgrzymki wspólnie uczestniczyć będą we Mszy Świętej i przejdą dróżkami za zmarłych. Szczegóły w kwietniowym numerze naszego Informatora oraz na naszej stronie internetowej.

piątek, 28 marca 2014

Pielgrzymka do Kalwarii - informacje szczegółowe

 

Pielgrzymka do Kalwarii Zebrzydowskiej

odbędzie się w Oktawie Wielkanocy. W dniach, w których Chrystus zmartwychwstał, w Kalwarii idąc dróżkami za zmarłych pragniemy modlić się za dusze w czyśćcu cierpiące i niejako ogłaszać im dobrą nowinę o zwycięstwie Pana nad śmiercią. Pielgrzymka ma dwie formy:

Ø piesza z Lipnika do Kalwarii:

od 23 – 26 kwietnia; pielgrzymka wiedzie trasą szlaków turystycznych; koszt 130 zł (3 noclegi, 2 śniadania, 2 obiadokolacje, przejazd z Kalwarii do Bielska) dzieci 30 zł; zapisy do 13 kwietnia; istnieje możliwość dołączenia się na wybranym etapie pielgrzymki (zachęcam do udziału w piątkowej Mszy Świętej i pozostania w Kalwarii do soboty); spotkanie organizacyjne w Poniedziałek Wielkanocny o godz. 16.45 (po Mszy Świętej) w salce plebani

środa 23 kwietnia: godz. 11:00 w kościele w Lipniku Msza Święta i modlitwy na rozpoczęcie pielgrzymki; godz. 12:00 wyjście; nocleg w Wielkiej Puszczy; trasa ok. 5 godzin

czwartek 24 kwietnia: godz. 6:30 Msza Święta w Wielkiej Puszczy w kaplicy Matki Bożej Różańcowej; nocleg w Zembrzycach; trasa ok. 8 godzin (lub 5 godzin, a z Krzeszowa do Zembrzyc dojazd autobusem)

piątek 25 kwietnia: godz. 8:30 wyjście; godz. 17:00 Msza Święta w Kalwarii Zebrzydowskiej w Sanktuarium w kaplicy Matki Bożej; nocleg w Kalwarii Zebrzydowskiej; trasa ok. 5 godzin

sobota 26 kwietnia: godz. 10:00 Msza Święta w Kalwarii Zebrzydowskiej w Sanktuarium w kaplicy św. Antoniego; godz. 12:00 wyjście na dróżki za zmarłych; powrót do Bielska-Białej ok. 19:00

Ø autokarowa: wyjazd w sobotę 26 kwietnia o godz. 8.00, zbiórka na parkingu przy kościele o godz. 7.45; Msza Święta w Kalwarii Zebrzydowskiej (w Sanktuarium w kaplicy św. Antoniego) o godz. 10:00; wyjście na dróżki za zmarłych o godz. 12:00; powrót do Bielska-Białej ok. godz. 19:00; opłata 25 zł (20 zł. przejazd, 5 zł. ofiara na Sanktuarium), dzieci 12 zł; zapisy do 13 kwietnia.

poniedziałek, 24 marca 2014

Ogłoszenia III Niedzieli Wielkiego Postu


 1.  Harmonogram Mszy św. w starożytnej łacińskiej formie na najbliższy tydzień:
  • 25 marca (wtorek) - godz. 19:30 - Zwiastowanie NMP, wspomnienie wtorku trzeciego tygodnia W. Postu, kl. 1; Godzinki o Niepokalanym Poczęciu NMP o godz. 19.00. Przed Mszą Świętą można złożyć deklarację "Duchowej adopcji dziecka poczętego"
  • 29 marca (sobota) - godz. 11:00 - Sobota trzeciego tygodnia W. Postu, kl. 3
  • 30 marca (niedziela) - godz. 15:15 - IV Niedziela Wielkiego Postu, kl. 2; Koronka do Bożego Miłosierdzia o godz. 15.00

2.  Nasze Duszpasterstwo "Łacińskiej tradycji Kościoła" organizuje wyjazd na "Misterium Męki Pańskiej" w wykonaniu Księży Salezjanów w Oświęcimiu. Przedstawienie "Męki Pańskiej" odbędzie się w Oświęcimiu przy kościele MB Wspomożenia Wiernych w sobotę, 12 kwietnia o godz. 14.30. Koszt przejazdu 20 zł oraz biletu na misterium 10 zł. Dzieci za darmo. Zapisy w zakrystii od przeszłej niedzieli do 6 kwietnia. Zachęcam do obejrzenia pięknego i tradycyjnego misterium pasji Pana w wykonaniu sceny salezjańskiej.

niedziela, 16 marca 2014

Ogłoszenia II Niedzieli Wielkiego Postu


1.   Harmonogram Mszy św. w starożytnej łacińskiej formie na najbliższy tydzień:
  • 19 marca (środa) – godz. 19:15 – Świętego Józefa Oblubieńca NMP i Patrona Kościoła Świętego, wspomnienie środy drugiego tygodnia W. Postu, kl. 1
  • 22 marca (sobota) – godz. 16:30 – Sobota drugiego tygodnia W. Postu, kl. 3; proszę zwrócić uwagę na godzinę sobotniej Mszy; nie jak zazwyczaj o godz. 11:00 lecz o 16:30
  • 23 marca (niedziela) – godz. 15:15 – III Niedziela Wielkiego Postu, kl. 2; Koronka do Bożego Miłosierdzia o godz. 15.00

2.  Serdecznie zapraszam do udziału w najbliższym spotkaniu muzealnym. Odbędzie się ono w Starej Wsi k. Kęt, w dniu 22 marca (w sobotę) o godz. 10.30. Program jest bardzo bogaty m.in. krotki koncert organowy, prelekcje, możliwość dokładnego obejrzenia drewnianego zabytkowego kościoła oraz sztuki sakralnej i innych dóbr kultury zebranej na ekspozycji na plebani. W przerwie poczęstunek. Istnieje możliwość skorzystania z przewozu autokarowego z Bielska do Starej Wsi. Bilet w cenie 10 zł. można nabyć u mnie po liturgii lub na portierni Kurii do czwartku. Spotkanie zakończy się ok. 13:30. W budynku Kurii Diecezjalnej można również obejrzeć wystawę związaną z najbliższym spotkaniem muzealnym pod takim samym tytułem co planowane wydarzanie w Starej Wsi: „Drewno na chwałę Bożą – kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego”. Zapraszam do zwiedzenia wystawy i udziału w muzealnym spotkaniu w Starej Wsi. Szczegóły na http://www.muzeum.diecezja.bielsko.pl

niedziela, 9 marca 2014

Ogłoszenia I Niedzieli Wielkiego Postu


 Harmonogram Mszy św. w starożytnej łacińskiej formie na najbliższy tydzień:
  • 12 marca (środa) – godz.19:15 – Środa Suchych Dni W. Postu, wspomnienie św. Grzegorza Wielkiego papieża, wyznawcy i doktora Kościoła, kl. 2
  • 14 marca (piątek) – godz. 19.15 – Piątek Suchych Dni W. Postu, kl. 2 (Msza Święta w kaplicy Domu samotnej matki Sióstr Córek Bożej Miłości, ul. ks. Brzóski 3a)
  • 15 marca (sobota) – godz. 11:00 – Sobotnia Suchych Dni Wielkiego Postu, wspomnienie św. Klemensa Marii Houfbaera wyznawcy, kl. 2
  • 16 marca (niedziela) – godz. 15:15 – II Niedziela Wielkiego Postu, kl. 2; o godz. 15.00 – Koronka do Bożego Miłosierdzia
Szczególnie zachęcam do udziału we Mszach Świętych w tym tygodniu ponieważ przypadają one w tzw. Wiosenne Suche Dni. Liturgia w te pokutne dni obfituje w słowo Boże i modlitwy. Tradycyjnie w Suche Dni Wielkiego Postu obowiązywał post ścisły

środa, 5 marca 2014

Tradycyjny post w Wielkim Poście



 „Stańcie na drogach i patrzcie, zapytajcie o dawne ścieżki, gdzie jest droga najlepsza, idźcie po niej, znajdziecie dla siebie wytchnienie” (Jr 6, 16)

    We wspomnieniach starszych osób można niekiedy usłyszeć o praktykowanych postach, jakie wierni podejmowali dawniej w okresie Wielkiego Postu. Były one rzeczywiście bardziej wymagającymi niż te, czynione w naszych czasach. Tak na przykład, w pewnej rodzinie, słyszałem opowieść opowiadających o prababci (zmarła w 1940 roku), która to pani nie spożywała mięsa, ani nic pochodzenia zwierzęcego (sery, mleko, masło) przez cały okres Wielkiego Postu, a dodatkowo w środy, piątki i soboty jadła tylko jeden większy posiłek. Chyba wtenczas, czymś nierzadkim było „chodzenie” z pustym żołądkiem i porostu odczuwanie głodu. Muzea etnograficzne zachowują opisy zwyczajów, które nakazywały dokładne wymycie i wyczyszczenie „garnków” tuż przed okresem Wielkiego Postu. Niekiedy były one szorowane popiołem. Następnie zawieszano je na plotach w celu osuszenia, po czym chowano w komodach czy kredensach, aż do Wielkanocy. Zdarzało się – i to nie sporadycznie – że wierni po obfitym śniadaniu w poranek wielkanocny uskarżali się na dotkliwe bóle brzucha z powodu spożycia dużych porcji pokarmów, w tym także mięsnych, na pusty żołądek. Prawdziwie więc okres Wielkiego Postu nosił słuszną i adekwatna nazwę. Był to istotnie czas poszczenia – wyraźnego ograniczenia spożywanej ilości i wielkości posiłków oraz wykluczenia z nich mięsa. Mimo, iż w tym okresie akcentowane są trzy praktyki pokutne i pobożnościowe: post, jałmużna i modlitwa, to pierwsza z nich miała tak wyraźną specyfikę w porównaniu z pozostałymi, że wpłynęła na określenie tego okresu: Wielki Post.
    Dawniejsze surowe praktyki postne wynikały przede wszystkim z treści modlitw, które zanosił Kościół podczas Eucharystii w tym okresie. To modlitwy mszalne, które znajdujemy w mszałach łacińskich dawniej używanych, wyznaczały praktykę życia postnego. Modlitwa kreśliła ideał, uczyła postaw i zachowań. Modlitwy mszalne podawały również motywy ujmowania pokarmu ciału oraz wyjaśniały jego znaczenie. W ten sposób „prawo modlitwy” stanowiło prawo praktyk postnych. Wspomniane modlitwy dawnych ksiąg liturgicznych, recytowane w okresie Wielkiego Postu, mówiły często i wprost o odmawianiu sobie mięsa oraz innych miłych dla podniebienia potraw. Tak na przykład Kolekta (modlitwa mszalna wypowiadana tuż przed czytaniami) z piątku po Popielcu podaje : Racz, prosimy Cię Panie upodobać sobie te posty, któreśmy rozpoczęli: aby zachowaniu ich zewnętrznemu odpowiadało szczere usposobienie wewnętrzne..., a Kolekta z poniedziałku drugiego tygodnia Wielkiego Postu: Spraw, prosimy Cię, wszechmogący Boże: niechaj wierni Twoi, którzy dla umartwienia ciała wstrzymują się od pokarmów, zaniechają również grzechu, czyniąc sprawiedliwość..., zaś ze środy tego samego tygodnia: Prosimy Cię, Panie, wejrzyj łaskawie na lud Twój, aby ci, którym nakazałeś wstrzymywanie się od pokarmów mięsnych, zaprzestali również grzeszyć....
    Podejmowany przez wszystkich wiernych post nie wynikał z chęci zbicia zbędnych kilogramów czy ukształtowania lepszej sylwetki. Jego motywy były zupełnie inne – ogólnie ujmując zbawcze, albo precyzyjniej, pokutny post miał utorować drogę na zbawcze działanie Boże. Post miał być lekarstwem dla duszy i ciała, dawać „sił żywotnym duszom naszym”, ułatwiać walkę z grzechem, wybłagać przebaczenie za popełnione winy, „wyjednać łaskę dobrego życia i nieustanną pomoc Miłosierdzia Bożego”, miał pomóc poskromić „ziemskie pożądania”, aby poszczący „w niebieskich rzeczach zasmakowali”, miał wesprzeć w stawaniu się godnymi łaski Bożej i w doprowadzeniu do zbawienie wiecznego. Podejmowane posty cielesne nie miały jednowymiarowo charakteru, lecz służyły licznym aspektom życia religijnego. Boże ... który przez post ciała występki powściągasz, ducha podnosisz, cnotę dajesz i nagrodę - wołała prefacja wielkopostna, czyli modlitwa wprowadzająca do Modlitwy Eucharystycznej. Post praktykowany w okresie Wielkiego Postu przez cały Kościół, miał wspólnotę oczyścić i uczynić miłą dla swego Pana – Jezusa Chrystusa, a poprzez to, modlitwa i wołanie Kościoła miały stać się bardziej owocnymi i skutecznymi. Równocześnie Kościół miał stawać się lepiej przygotowanym na niewypowiedziane dary Miłosierdzia Bożego.
    Praktyki postne ukształtowane przez modlitwy mszalne ostatecznie znalazły wyraz w prawie kościelnym. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 roku jasno precyzował dyscyplinę postną obowiązującą wiernych w okresie Wielkiego Postu. Ówczesny kodeks rozróżniał trzy rodzaje postu:
  • jakościowy - polega na niespożywaniu mięsa oraz rosołu; nie zabraniał spożywania jaj, nabiału oraz przypraw
  • ilościowy - polegał na jednorazowym posiłku do syta w ciągu dnia, dwa pozostałe posiłki winny były być lekkie; choć dopuszczonym przez Kodeks Prawa Kanonicznego było spożywanie mięsa w dniach postu ilościowego, wierni, np. w Polsce, zgodnie ze zwyczajem rozumianym jako obowiązująca zasada praktykowali dodatkowe wyzbycie się pokarmów mięsnych
  • ścisły - polegał na jednorazowym posiłku do syta oraz powstrzymanie się od pokarmów mięsnych, czyli polegał na połączeniu postu jakościowego z ilościowym.

   W omawianym przez nas okresie Wielkiego Postu obowiązywała więc następująca dyscyplina w poszczególne dni:

  • niedziela – post nie obowiązywał wszak to dzień świąteczny
  • poniedziałek – post ilościowy
  • wtorek – post ilościowy
  • środa – post ilościowy; w Środę Popielcową - obowiązywał post ścisły podobnie jak i w środę tak zwanych Suchych Dni (okresie Wielkiego Postu przypadały tak zwane wiosenne Suche Dni w środę, piątek i sobotę; dni te charakteryzowały się dodatkowymi modlitwami mszalnymi oraz czytaniami z Pisma Świętego; w dni te obowiązywał post ścisły)
  • czwartek – post ilościowy
  • piątek - post ścisły
  • sobota – post ścisły

    Obecny Mszał Rzymski, przetłumaczony na języki narodowe, który na co dzień używany jest w Kościele, również zawiera modlitwy zachęcające do zachowania postu. Są one bardziej oględne niż modlitwy dawniejsze, które zostały wspomniane. Jako przykład - nie mówią wprost o odmawianiu sobie mięsa. Również nowy Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku złagodził dyscyplinę postną. Post ścisły obowiązuje jedynie w Środę Popielcową oraz w Wielki Piątek, a w każdy piątek (zresztą jak i całego roku) obowiązuje post jakościowy. Nie ma postu ilościowego.
    To jednak nie oznacza przecież, że nie można podejmować większej praktyki postnej. Prawo bowiem, ustanawia jedynie pewne niezbędne minimum, które każdy ma obowiązek zachować pozostawiając wybór innych praktyk pokutnych woli wiernych. Może właśnie warto ubogacić siebie doświadczeniem tradycyjnego postu. Był on wszak praktykowany przez katolików minionych wieków, przynosząc obfite owoce. Zapewne warto przyjąć choćby jeden wybrany element z ich dawnej dyscypliny i zachowywać przez okres Wielkiego Postu. Czy nasza ludzka natura w dzisiejszych czasach stała się lepsza, że my już nie musimy pościć? Czy jesteśmy bardziej święci i bezgrzeszni, iż nie potrzebujemy pokutnego postu? Czy rzeczywiści mamy dużo mniej win i bardziej jesteśmy otwarci na Boga, niż minione pokolenia, że możemy rezygnować z praktyk umartwiającego postu? Czy naprawdę już jesteśmy tak wspaniali, że możemy się obywać bez „świętego postu ustanowionego jako lekarstwa duszy i ciała” ?

    Bez cienia wątpliwości, podczas Wielkiego Postu, należy szczególnie pamiętać o modlitwie, o jałmużnie oraz innych praktykach umartwienia (np. ograniczenie oglądania telewizji), ale również warto wrócić do podstawowej formy pokutnej tego okresu, do dyscypliny postu. Pozwólmy się dotknąć błogosławieństwem tradycyjnego postu.

ks. Grzegorz Klaja

poniedziałek, 3 marca 2014

Ogłoszenia Niedzieli Pięćdziesiątnicy



 Harmonogram Mszy św. w starożytnej łacińskiej formie na najbliższy tydzień:

  • 5 marca (środa) – godz. 19:15 – Środa Popielcowa, kl. 1; liturgia rozpoczyna się obrzędem poświęcenia popiołu i posypania nim głów; Msza św. będzie śpiewana wyłącznie tekstami łacińskimi.
  • 8 marca (sobota) – godz. 11:00 – Sobota po Popielcu, wspomnienie św. Jana Bożego wyznawcy, kl. 3
  • 9 marca (niedziela) – godz. 15:15 – I Niedziela Wielkiego Postu, kl. 2; o godz. 15.00 Koronka do Bożego Miłosierdzia.