czwartek, 14 listopada 2013

W sobotę 16 listopada - Godzinki, Msza św. oraz zwiedzanie wystawy

Święto Matki Bożej Miłosierdzia czczonej w słynnym świętym wizerunku w Ostrej Bramie we Wilnie obchodzimy w sobotę 16 listopada. Z tej okazji zapraszamy na Godzinki ku czci Najświętszej Maryi Panny o godz. 10.30 oraz na Mszę Świętą o godz. 11.00. Po celebracji zachęcamy do zwiedzenia wystawy poświęconą Arturowi Grottgerowi przygotowaną przez Bibliotekę na Złotych Łanach. Udamy się tam własnymi samochodami. Dla każdego będzie miejsce. Zapraszamy

Pokaż więcej (klikać 2 x) / Ukryj »

Informujemy, że w sobotę 16 listopada, po Mszy św. o 11.00, udamy się grupowo na wystawę twórczości Artura Grottgera ( szczegóły poniżej na plakacie). Wciąż żywe są nasze wspomnienia z październikowej pielgrzymki do Lwowa i pobytu na cmentarzu Łyczakowskim, gdzie wśród Polaków – wielkich patriotów, spoczywa tenże artysta.

Artur Grottger

urodził się  11 listopada 1837 r. w Ottyniowicach na Podolu.
Ojciec Artura zadbał o edukację swego syna wysyłając go na studia w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu. We Lwowie poznał Juliusza Kossaka, który udzielał mu artystycznych konsultacji.
W 1859 roku nawiązuje współpracę z polskim czasopismem "Postęp" Józefa Osieckiego, które wydawane jest w Wiedniu. Pozostał pod szczególnym wpływem profesora Petera Geigera, który przedkładał później czarno-białą grafikę ponad kolorowe malarstwo olejne czy akwarele. W Wiedniu artysta spędził większą część swojego życia mieszkając tam od 1854 do roku 1865.

Od 1863 roku artysta stał się jego redaktorem naczelnym. Po skazaniu Osieckiego na 6. miesięcy aresztu przez austriacki sąd malarz finansował pismo z własnej kieszeni. W czasie Powstania styczniowego Grottger zaangażował się w pomoc uchodzącym z zaboru rosyjskiego powstańcom. Dnia 23 grudnia 1863 roku w wiedeńskim mieszkaniu artysty został aresztowany jeden z Polaków podejrzewany o działalność spiskową w Krakowie. Austriacy wytoczyli Grottgerowi proces, a cesarz Franciszek Józef cofnął mu stypendium artystyczne, w wyniku czego artysta popadł wkrótce w biedę i w lipcu 1865 roku zmuszony został do opuszczenia Wiednia. W 1864 roku młodszy brat artysty Jarosław Grottger za udział w powstaniu został zesłany na Syberię. Z powodu nieustannych tarapatów finansowych, towarzyszących mu przez całe życie, wędrował po Galicji od dworu do dworu, zarabiając na życie rysowaniem i malowaniem obrazów o przygodnej, nieraz banalnej tematyce. Ze źródeł krajoznawczych: (Otóż istnieje pałac Skrzyńskich w Zagórzanach, 6 km od Gorlic, zbudowany w latach 1834-39 r. Skrzyńscy otaczali się artystami. Tadeusz Skrzyński, był mecenasem kultury. Przebywał tu znany poeta i geograf Wincenty Pol, prowadził szkółkę dla dzieci, a także słynny malarz Artur Grottger).

Stworzył w tym okresie również najdoskonalsze cykle rysunków wykonanych czarną i białą kredką na kartonach. Choć nigdy nie widział powstania styczniowego, był autorem rysunków przedstawiających sceny z tego wydarzenia: Polonia (1863) i Lithuania (1864-1866); szkice do Polonii i innego cyklu – Warszawa – stworzył jeszcze w trakcie pobytu w Wiedniu.

W 1866 r. na balu w lwowskim Towarzystwie Strzeleckim poznał 16-letnią Wandę Monné. Gwałtowna miłość polskiej patriotki i mającego jeszcze tylko dwa lata życia przed sobą malarza (której przeciwna była rodzina Wandy), obfitująca w wiele romantycznych spotkań (m. in. w sierpniu 1866 r. w Grybowie. i długich, afektowanych listów, nie mogła zostać spełniona. Artur w nadziei na osiągnięcie sukcesu wyjechał do Paryża, gdzie – chory na gruźlicę – zdołał zakończyć cykl Wojna, który sprzedał austriackiemu cesarzowi Franciszkowi.
W grudniu 1867 roku, nękany płucnymi krwotokami, opadający z sił, został wysłany przez lekarzy do słynnego uzdrowiska Amelies-les-Bains  francuskich Pirenejach, gdzie zmarł 13 grudnia 1867 roku. Zwłoki artysty sprowadziła do Lwowa w dniu 4 lipca 1868 roku jego narzeczona i pochowała  go na Cmentarzu Łyczakowskim w miejscu, które kiedyś podczas wspólnego spaceru Grottger wybrał.

Cechy stylistyczne prac Grottgera

 

Intencją Grottgera było ukazanie tragedii wspólnoty poprzez przedstawienie wydarzeń jednostkowych, a w nich przede wszystkim wydarzeń konkretnych, choć anonimowych, pojedynczych jej przedstawicieli. Bezpośredniość wyraża poprzez koncentrację na jednostce i jej uczuciach, np.w pracy Branka z 1863 roku gestowi kobiety nadaje Grottger wymiar uniwersalnego przeżycia.

Stałym elementem, który sam artysta od początku uważał za należący do istoty powstającego obrazu, był wyraz uczuć, ekspresji. Ważnym elementem prac jest zawsze czytelnie zarysowany psychologiczno-emocjonalny wymiar wydarzeń, a dramaturgia w głównej mierze opiera się na ekspresji uczuć bohaterów. Ludzkie twarze mają tu specjalny status. Artysta łączył perfekcyjny iluzjonizm z subtelną psychologiczną analizą portretowanej osoby, ale też twarze, jako modele służyły mu za nośniki istniejącego uprzednio i przygotowanego dla nich wyrazu (nie jak w portrecie jako samodzielnym gatunku, gdzie celem było oddanie istoty danej postaci). Czynnikiem nadrzędnym jest tu wyraz, który przekraczał granice tożsamości modeli.

Cykle


Czarno-białe serie rysunków nazwane cyklami stały się najbardziej charakterystyczną i najsławniejszą częścią twórczości Grottgera. Należą do nich:

Warszawa I, 1861, Muzeum Narodowe we Wrocławiu – Błogosławieństwo, Lud w kościele, Chłop i szlachta, Żydzi warszawscy, Pierwsza ofiara, Wdowa, Zamknięcie kościołów

Warszawa II, 1862, Victoria and Albert MuseumLud na cmentarzu, Chłop i szlachta, Plac Zamkowy, Wdowa, Zamknięcie kościołów,Więzienie księdza, Sybir

Polonia, 1863, Muzeum Sztuk Pięknych w BudapeszcieKarta tytułowa, Branka, Kucie kos, Bitwa, Schronisko, Obrona dworu, Po odejściu wroga, Żałobne wieści, Na pobojowisku

Lithuania, 1864-1866, Muzeum Narodowe w KrakowiePuszcza, Znak, Przysięga, Bój, Duch, Widzenie

Wojna, 1866-1867, Muzeum Narodowe we WrocławiuPójdź ze mną przez padół płaczu, Kometa, Losowanie rekrutów, Pożegnanie, Pożoga, Głód, Zdrada i kara, Ludzie czy szakale?, Już tylko nędza, Świętokradztwo, Ludzkości, rodzie Kaina

Cykle Grottgera powstawały na ciemnożółtym kartonie, rysowane czarną kredką i uzupełniane o białe bliki. Nastrój sceny wynikał przede wszystkim z ekspresji uczuć bohaterów dramatu, dlatego jasność i natychmiastowa zrozumiałość zobrazowanej sytuacji narracyjnej, budowanej w dużym stopniu przez mowę gestów i mimiki postaci, wymagała iluzjonistycznej rzeczywistości przedstawionej.

Malarstwo Grottgera było od samego początku skupione na tematyce historycznej. Autor stosował klamrę alegoryczną, której celem jest nadanie wydarzeniom uniwersalnego wymiaru, np. cykl Polonia w sposób alegoryczny przedstawia walkę narodu o niepodległość ojczyzny. Kostium antyczny jest tutaj znakiem ponadczasowości. Następujące po karcie tytułowej sceny z powstania styczniowego zyskują dzięki temu syntetyzującą moc nie tylko wobec procesu historycznego, ale i wobec ogólnoludzkiego dążenia do wolności i tragicznego końca owego dążenia.

W latach 90. XIX w. cykle uznawane były za świadectwo przeszłości (rodziła się wtedy legenda powstania styczniowego). W roku 1905 potrzeba porozumienia z czytelnikiem i wyzwolenie z pęt cenzury spowodowały skierowanie się ku twórczości Grottgera jako do symbolu narodowościowego. Jego dzieła służyły za manifestację dążeń narodowych. Im bardziej Grottger był zakazany (jako obrazy wywrotowe) tym rosła jego popularność, jego dzieła zyskały na znaczeniu jako symbol walki i oporu.
Niektóre obrazy Artura Grottgera.