niedziela, 20 grudnia 2020

Św. Tomasz Apostoł

 

Z Ewangelii św. Jana: Onego czasu Tomasz zwany Didymus (Bliźniak), jeden z dwunastu, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Powiedzieli mu tedy uczniowie: Widzieliśmy Pana, A on im odrzekł: Jeśli nie ujrzę na Jego rękach przebicia gwoźdźmi i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, a ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę. A po ośmiu dniach byli znowu uczniowie Jego w domu i Tomasz z nimi. Pomimo drzwi zamkniętych wszedł Jezus, stanął w pośrodku i przemówił: Pokój wam! Potem rzekł do Tomasza: Włóż tu palec twój, oglądaj ręce moje i wyciągnij rękę twoją, i włóż w bok mój, a nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym. A odpowiadając Tomasz rzekł Mu: Pan mój i Bóg mój! Rzecze mu Jezus: Uwierzyłeś dlatego, że mnie ujrzałeś, Tomaszu, błogosławieni, którzy nie widzieli a uwierzyli. (Jan 20, 24-29)

Jezus pozwolił, aby znalazł się niedowiarek wśród apostołów. Św. Tomasz początkowo nie wierzy w realność Zmartwychwstania. Dopiero kiedy Jezus każe mu dotknąć się rany swego boku, pada skruszony u stóp zmartwychwstałego Mistrza.

Św. Tomasz głosił Ewangelię w Małej Azji poza granicami cesarstwa rzymskiego. Według tradycji miał dotrzeć do Indii i tam ponieść śmierć męczeńską.

Ilustr.: Niewierny Tomasz (obraz Caravaggia)